torsdag 13 november 2008

Dykning med dramatik!






Så var man då på väg till första dykturen här på Koh Lanta! Blev upphämtad vid 07.45 av en pick-up truck. Satt på flaket ihop med två fransmän och två tyskar. Vi skulle idag ut till ett ställe som heter Koh Ha som består av fem öar (Ha betyder 5 på Thai) med en lagun i mitten. Första dyket blev i lagunen, lite nervöst eftersom jag inte dykt sedan den fruktansvärda AOW-kursen i juni förra året. Allt gick dock bra med bra avvägning och inga öronproblem. Mitt sedvanliga problem med att suga luft kvarstod dock så jag fick nöja mig med 32 min. Under den tiden han jag dock se massor av roliga fiskar i alla färger samt en muräna som tittade ut ur sin håla. Upp för lunch och kortare förflyttning till den andra ön där vi skulle genomföra dagens andra dyk som bl.a skulle innehålla både strömdyk samt grottdyk. Vi började nedstigning och relativt snabbt tog den idag osedvanligt starka strömen tag i oss så vi for iväg på tvären runt koraller o klippor. Vi stannade( med stort besvär) för att titta på en " trigger fish" som inte alls gillade besöket utan blev helsne och började attackera oss vilt. Bet i fenor och bar sig åt! Tog oss ett bra tag att bli av med gynnaren. Sedan gick vi in i en stor grotta som var salsliknande, den hade öppen luft i toppen så man kunde gå till ytan om man ville. Gjorde dock inte det utan simmade runt och tittade på ljuset, gled in i en öppning över till en annan grotta som sedan ledde ut till öppet vatten igen. Coolt! Fick en ännu taskigare bottentid och fick gå upp, var dock jättenöjd med de första två dyken här och tar nog samma ställe igen om några dagar. Gick med familjen och åt på kvällen och drack nån kall Singha till. Sover nog tungt ikväll.

Inga kommentarer: