fredag 13 februari 2009

VISA run - Malaysia del 3, på Langkawi

På morgonen så åkte vi alla in till färjelägets immigration och förklarade läget och de stämplade in oss i landet utan protester. Strulet med Thaimyndigheten fick vi lösa med dem sa de. Nu var vi iallafall lagligen i Malaysia så vi kunde koncentrera oss på att se vad Langkawi kunde erbjuda.
Vi började med att byta hotell till det som låg i jämte. Det hade nämligen en pool och såg i största allmänhet lite trevligare ut. Lite billigare var det också! Vi lämpade upp all packning och så baxade vi in oss i en taxi och for till "Underwaterworld!" Ligger vid stranden Cenang ca en halvtimme från Kuha. Här fanns det massor av det marinliv som Indiska Oceanen bjuder på.
Efter besöket åkte vi tillbaka för att kolla in shoppingen som just nu var fantastisk med Nyårsrea upp till 70%! Dessutom, till skillnad från Thailand så är kläder o dyl i orginal. Nästa dag åkte vi en bra bit norrut till Oriental City där också Langkwis berömda linbana finns. En ruggig historia med bara en stolpe på den över 900 m långa färden upp till stationen. Lutningen sista delen upp till stationen är nästan 45 grader! Den var också den i särklass snabbaste linbanan vi åkt så pinan var inte så lång. Fantastisk utsikt över Langkawis skärgård var belöningen. Sedan de närmaste dagarna gjorde vi ett antal utflykter till b.la. Snake Sanctury där alla farliga ormar i trakten kunde beskådas. Bodil toppade det hela med att ha en dödsgiftig Mangrove Snake runt halsen. Vi såg på Wildlife Park där det fanns många roliga djur att beskåda. Sista 2 nätterna bestämde vi oss för att flytta ut till Resorten Awana Resort (Department of Redundancy Department....). Härligt ställe vid havet där också vår båt över till Lipe o Thailand också skulle gå från. Här fanns en vattenpark för Doris o Bodil och fantastisk Spa för Mia och trevligt som bara den. Härlig semester från semestern tyckte vi. Nu kan vi åka hem till Lanta..