fredag 27 mars 2009

Härlig dykdag!

Jag och James ska hoppa i precis!

Igår skulle jag ut och dyka för sista gången med min favorit guide James från England. Vi har dykt tillsammans i flera månader nu och oftast bara han och jag. Han är en väldigt rutinerad dykinstruktör och tillika tech-dykare så vi har pratat mycket på båten ut och hem från dyken om djupdyk, fysiologi och spektakulära dykställen. Men, nu ska han och hans flickvän åka till Italien efter 9 månader på Koh Lanta. Våra dyk blev väldigt bra, första på Bida Nok där vi såg en stor bläckfisk direkt som gjorde allt för att kamouflera sig på botten. Han blev vit, grå, svart försökte se ut som en sten osv. Kul! I jämte låg en förvånad skorpionfisk och betraktade skådespelet. Andra dyket gick till en inte så vanlig dykplats som ligger mitt ute i havet, Hin Bida. En platå under vattnet, där så vi två st leopardhajar som lekte med varandra, väldigt gulligt och ovanligt. Mer vanligt var nästa två stora leopardhajar vi träffade på som låg och sov på sandbotten. Vi lade oss i jämte dem på botten ca 1,5 m ifrån och tittade på dem i 5 minuter. Coolt! Vi tackade varandra för tiden och bytte lite kontaktuppgifter. Hemma väntade familjen för att gå till våra vänner på Slow Down, restaurang länst ned på vår strand. Där väntade fredagsöl och senare middag. Barnen lekte och badade i poolen. Kvällen kröntes av den så omtalade men relativt sällsynta solnedgången!

Inga kommentarer: