fredag 20 mars 2009

Rescue Diver!

Min kurskamrat Gerrid(sittande) och Instruktör Guy

Då har man klarat av sin PADI Rescue Diver kurs då. Efter en superjobbig dag på Long Beach där alla övningar gjordes i vatten med noll sikt, superströmt och mycket vågor så var det dags för att åka ut och göra räddningsscenariorna. Första dagen åkte vi till Bida och upplägget var typ fundive men med saker som händer under dyket. Panikslagen dykare, trött dykare, dykare med problem etc. Vi hade våra egna hemliga uppgifter ( gjorde kursen tillsammans med Gerrid från USA) och ibland hittade vår kursledare på hyss under vattnet. Igår var sista dagen och vi ställde nosen på båten mot Koh Ha. Ned på " ettan" genom the " chimney" ut på 16 m och genom en swimthrough. Där fick jag hemligt tecken från instruktör Guy och jag saktade ned och gömde mig bakom en vägg. Gerrid gick inte på det utan såg mig direkt. Väl uppe på båten efter första dyket drog vårt " missing diver" scenario igång. Vår thailändske divemaster Aee saknades...har någon sett honom? Igång med hela processen, var syntes han sist, ring räddning, utse någon som håller utkik, på med utrustning snabbt som ögat och i vattnet. Snabbt ytsim och sök fram till där han syntes sist och så gick vi ned och började söka. Eftersom det var 5-6 m djupt och 25 m sikt så hittade vi honom på botten rätt fort. Upp med honom till ytan på föreskrivet sätt och bogsering till båt samtidigt som livräddning påbörjades. Puh! Tungt och jobbigt! Lätt att läsa hur man ska göra, en helt annan sak att göra på riktigt!

Inga kommentarer: