lördag 8 januari 2011

Tillbaka på skolbänken

Så har jag då påbörjat min dykutbildning som Dive Master vilket är den första nivån som professionell dykare. (om man vill!) Jag går kursen tillsammans med en glad och betydligt yngre prick från västra Sverige.
Kursen är den mest omfattande man kan gå under PADI och den går i raskt tempo. Alltså, dag 1: Teori på 2 kapitel med genomgång på fm sedan 2,5 timme i pool under vatten (utan att gå till ytan alls under tiden) för att öva de sk " skills" som ska sitta i ryggmärgen. Mask av o på, hovra utan att röra botten, ta av o på utrustning under vatten, simma omkring utan mask mm mm.
Dag 2 : Mer teori o examina på genomgågna avsnitt på fm. Sedan, fys-proven på em vilket innebär 400 m sim utan utr på tid, 800 m snorkling på tid, 15 vattentramp o sist bogsering av dykare med full utr i 100m. Sedan var man TRÖTT!
Dag 3: Ut på dykbåt som ass DM till Instruktör. Jag fick assistera på en sk OW resp AOW-kurs (Open Water som är första nivån samt Advanced OW som är nästa). Det blev att sitta och vakta deltagare som för tillfället inte gjorde sina övningar med Instruktören på ca 8-9 m djup.

I dag söndag avstår jag från att följa med familjen till underbara Koh Rok och snorkla för att sitta hemma på terassen och hårdplugga inför morgondagens prov i bl.a dyk-fysiologi. Fast det är varmt o skönt!
Lägg till bildtext

Inga kommentarer: